SAHABAT BLOG

28 February 2012

Jawapan Kenapa Cina Menjuarai Demo Anti Lynas

Baru-baru ni aku ada tanya kenapa Cina Menjuarai demo anti lynas di SINI. Mungkin juga jawapan kepada persoalan aku ini telah dijawab oleh Bloger Parpukari yang aku copy sebijik-sebijik seperti di bawah.

 

Tuesday, February 28, 2012

PANAS BERAPI! PANDANGAN HOUSE PK TENTANG ISU LYNAS YANG MESTI KORANG KENA BACA!



Kat atas ni penerangan dari dua pakar pasal isu Lynas salah seorangnya dalah ahli Parlimen PAS yang juga merupakan seorang akar Sains Nuklear dan bukan Sains Rumahtangga macam Fuziah tu ok. Malah blog Kickdefella juga telah menerangkan perkara ini secara terperinci. Klik sini

Ramai sudah pakar yang mengatakan Projek Lynas ni tak bahaya, baik dalam negeri mahupun dari luar negeri. Berbuih-buih mulut bos Lynas menerangkan siang malam pasal projek ini. Malah blogger neutral MALAY MALE juga telah menerangkan perkara yang sama di dalam blognya dengan bahasa mudah difahami. KLIK SINI

Pendek kata bermacam bukti saintifik telah dihidangkan kepada seluruh rakyat Malaysia, namun Fuziah yang merupakan pakar Sains Rumahtangga terus meroyan macam betina gersang yang dah lama tak dapat adanya. Sampai buat Himpunan Hijau la, akhirnya MB Pahang kata itu DEMO TOURISM dan dia mintak diadakan selalu. Kih kih kih

Sekarang ni aku nak bagi andangan aku pulak, dah lama sebenarnya aku nak tulis pasal Lynas ni cuma aku tak berkesempatan, nampaknya aku sudah tidak tertahan lagi dan aku nak juga bagi pandangan aku yang tak seberapa ini.

Sepertimana yang korang lihat dalam perhimpunan Hijau di Kuantan atau mana-mana perhimpunan Anti Lynas ni, korang boleh lihat ada satu saja bangsa yang paling ramai, maaf la aku bukan nak racist. Cuma kebenaran ni aku terpaksa kongsi bersama kalian.

Bangsa yang paling banyak sertai Demo dan Anti Lynas ini adalah bangsa Cina, kenapa? Adakah mereka cintakan alam sekitar sedemikian rupa? Kalau benar mereka cintakan alam sekitar, patutnya mereka ke tempat proses Amang tu dulu, itu lagi bahaya dan tinggi radiasinya. Tapi tak mereka tak berminat kisah Amang sebab lombong semua milik Cina kan? Takpa maaa..

Lynas pulak dimiliki olh orang melayu kat sini, pekerja-pekerja Lynas yang melebihi 400 orang juga berbangsa Melayu. Jadi bila melayu yang dapat benda yang sebesar ini dan seperti mana yang kita semua tahu bahawa Lynas ni kalau kena gayanya memang amat menguntungkan baik bagi syarikat mahupun kerajaan negeri.

Jadi timbul la perasaan tak puashati kaum-kaum yang memang nak conquer business ni, au boleh gerenti la kalau Lynas ni dimiliki oleh Robert Kuok atau kawasan-kawasan yang sesepetnya. Maka tiadalah kekecohan sebegini yang berlaku, malah aku rasa senyap-senyap je benda ni dah jalan punya.

Tapi nak buat macamana, bila Melayu yang nak berniaga, maka ada dari kalangan melayu sendiri seprti Fuziah Rektum yang sanggup menjadi anjing kepada DAP dan sekutu-sekutu mereka untuk membunuh kaum sendiri. Inilah hakikatnya. Takde lain lagi.

Apa logiknya Fuziah dan anjing-anjing DAP nak melalak pasal Lynas? Semuanya dah terbukti selamat? Tapi mereka tetap juga membuat kacau! Tahukah kamu semua, sepatutnya kilang Siemens didirikan bersebelahan dengan Kilang Lynas tapi disebabkan kebabian bangsat-bangsat yang tak boleh tengok melayu senang ni akhirnya Siemens tak jadi buat kilang disana.

Bayangkan berapa banyak peluang pekerjaan yang telah hilang disebabkan oleh segelintir manusia yang nak menghancurkan ekonomi orang melayu ini. Marah orang-orang kampung kat sana, tak percaya pergi la turun sendiri dan tanya orang kampung apakah mereka tidak gembira dengan projek Lynas ini?

Lagi satu hal, aku nak tegur kerajaan sikit, kalaulah Tun M dulu layan segala kerenah Pembangkang ini, aku rasa negara kita ni tak kemana punya! Korang tengok la sendiri bilamana Tun M nak buat jambatan Pulau Pinang dulu pun DAP menyalak macam anjing Gila, nak buat Highay Plus pun mereka melalak juga sama juga masa nak bina KLCC, Klia dan banyak lagi.

Hari ini, DAP sendiri mintak jambatan kedua, Highway dah mula rasa sempit, kalau boleh kita nak ad ahighway 5 lane sebab banyak sangat kereta. Cuba korang bayangkan kalau Tun M dulu layan kerenah manusia-manusia gila semacam Fuziah dan rakan-rakan gila dia ni boleh majukah negara kita?

Kepada kerajaan, ingin aku nasihatkan dengan ikhlas hati, baik MITI mahupun pihak-pihak lain, jangan takut. Segaa lapran pasal Lynas sudah diketahu umum. Teruskan sahaja eri lesen kepada Lynas, tak perlu bagi lesen sementara. Bagi je terus lesen penuh! Apa nak takut?

Kalau nak jadi kerajaan kena berani! Lagipun projek ini bukan la sesuatu yang salah disisi undang-undang mahupun kselamatan. So? Takkan nak layan kerenah pembangkang siang malam. Buat kerja la.

Berbalik pada ketidakpuashatian golongan DAP ni, jangan kita orang Melayu mudah terpedaya dengan mainan politik mereka. Kita sebagai orang Melayu sepatutnya membantu kaum kita untuk membuat perniagaan Dah la NFC dibunuh dengan kejam, takkan kita nak biar Lynas juga dilakukan sedemikian rupa!

Aku harap dengan penjelasan aku ni maka korang dah faham ya game DAP Sepet ni! Wake up now wahai orang-orang Melayu semua. Aku tak berniat racist cuma aku nak beritahu hal yang sebenar, maaf la kalau ada yang terasa. SIAPA MAKAN CILI DIA KENA TARUK!

2 comments:

Anonymous said...

BETUL CAKAP SAUDARA KITA TU,PASAL ORANG MELAYU PUNYA PROJEK TU YANG L DEPA MORAYAN HABIS,SEPERTI KR1M DEPA MOROYAN JUGA PASAL RAKYAT BELI DARI KEDAI KR1M,FAHAM FAHAM LAH BANGSA KU!!!!

putrarahman said...

Saya tidak tahu lynas tu projek siapa, tetapi ada sesuatu yang menarik minat kaum cina (bukan semua) untuk menentang lynas. Sebarang andaian boleh diterima kerana sebab sebenarnya tidak diketahui.