SAHABAT BLOG

04 January 2013

Kesilapan Teknikal Rupanya...Ye ke?

Di sebuah kampung, sekumpulan haiwan yang menganggotai parti DEP sedang mengadakan pemilihan  haiwan-haiwan yang akan menjadi pemimpin mereka. Dalam kumpulan haiwan itu, babi merupakan haiwan majoriti,diikuti lembu dan akhir sekali ayam. Walaupun dalam kampung tersebut, ayam merupakan haiwan majoriti, tetapi kebanyakkan ayam-ayam yang cerdik pandai telah memilih untuk menyertai parti lain. Tinggalah ayam-ayam yang kurang cerdik sahaja yang menjadi ahli parti DEP. Walaupun jumlahnya tidak ramai, ada juga antara ayam-ayam tersebut yang bercita-cita hendak menjadi pemimpin parti DEP.

Setelah keputusan pemilihan diumumkan, sebagaimana dijangkakan, babi mendominasi kepimpinan. Daripada 20 jawatan pemimpin yang ditandingkan, 18 daripadanya adalah babi, manakala 2 lagi diisi oleh lembu. Maka riuh rendahlah ayam-ayam yang tidak menjadi ahli DEP. Mereka mengejek-ngejek  ayam-ayam yang ditolak oleh kumpulan itu. Padan muka. Dah tau kumpulan babi-babi itu adalah kumpulan yang mementingkan bangsa mereka sahaja, kenapa masih ada ayam-ayam yang membodohkan diri menyertai kumpulan babi-babi tersebut.

Seekor babi yang bernama Kit Sang dan anaknya yang bernama Gong Eng terkejut beruk. Selama ini mereka sering mendakwa bahawa kumpulan mereka adalah kumpulan yang tidak mementingkan bangsa dan keturunan. Semua haiwan-haiwan akan dilayan sama rata. Namun hakikatnya, babi-babi yang menjadi majoriti ahli kumpulan tersebut langsung tidak mempedulikan Kit Sang dan anaknya Gong Eng. Bagi menutup kemaluan sendiri, Kit Sang dan Gong Eng telah berpakat untuk melantik 3 ekor ayam-ayam yang difikirkan boleh disembelih pada bila-bila masa sebagai pemimpin. 

Rupa-rupanya tindakan mereka melantik 3 ekor ayam tersebut telah menimbulkan rasa tidak puas hati babi-babi yang lain. Banyak babi-babi yang memprotes secara diam. Babi-babi yang tidak puas hati ini akhirnya telah berpakat dengan lembu-lembu yang dipilih menjadi pemimpin untuk membrontak. Perkara ini telah sampai ke pengetahuan Kit Sang dan Gong Eng. Mereka cukup risau kerana jika benar  ada sekumpulan babi-babi yang hendak membrontak, alamatnya impian mereka untuk menjadi ketua dalam kampung tersebut bakal berkecai. Maka Kit Sang dan Gong Eng pun merujuk perkara tersebut kepada rakan pakatan. Seekor ayam jantan yang bernama  Nu War yang dianggap sebagai ketua dalam serba serbi  telah memberikan pendapat. Nu War ini sebenarnya seekor ayam jantan yang riuh sekampung. Semua haiwan-haiwan lain kenal siapa Nu War.

Maka hasil daripada tunjuk ajar Nu War, akhirnya Kit Sang dan Gong mendapat akal. Mereka mengistiharkan ada kesilapan teknikal dalam pemilihan tempohari. Rupa-rupanya ada ayam yang menjadi calon mendapat undi yang banyak. Dengan undi ini, ayam tersebut layak menduduki senarai 20 orang pemimpin utama kumpulan haiwan tersebut. Ayam itu asalnya babi juga tetapi disebabkan telah lama dipelihara oleh ayam, maka dia merasakan dia pun ayam juga. Walaupun dia merasakan dia ayam, tingkah laku dan perangainya masih seperti babi.

Akibat daripada akal Kit Sang dan Gong Eng ini dengan mendapat nasihat Nu War, maka ada babi yang terpaksa dikorbankan. Bagi memastikan babi ini tidak membuat bising, maka dia telah ditawarkan sekebun ubi kayu. Bolehlah babi ini menyondol siang malam. 

Inilah kisah pemilihan kepimpinan parti DEP yang majoriti ahlinya babi yang sungguh kelakar dan tragis.


3 comments:

Anonymous said...

Kemah keming posting deme boh!

Anonymous said...

Terbaeeeekk ...ayam yang suka makan taik babi yang masuk parti DEP.... apa hukum ayam lain sentuh ayam-ayam DEP ni....najis mughalazah tuuuu

Anonymous said...

itu ayam yg selalu makan taik babi sebab tu babi jadi kwn maa.