SAHABAT BLOG

26 February 2012

Kenapa Cina menjuarai Himpunan Hijau 2.0

Himpunan Hijau 2.0 adalah himpunan bagi membantah pembinaan kilang lynas yang didakwa sebagai kilang yang memproses sisa nuclear di gebeng pahang. Berita berkenaan himpunan ini boleh didapati dari portal online SINI

Bila sebut nuclear dan sisa radioaktif, semua orang akan takut dan ragu-ragu. Namun demikian, aku percaya apa yang dilakukan oleh kerajaan BN bukanlah sesuatu yang boleh mendatang kemudaratan kepada rakyat. Dalam soal kilan lynas ini juga, aku tak berapa ikuti mana perkembangannya cuma ada beberapa kali membaca berita dan juga menonton termasuk kajian yang dilakukan oleh Karam Singh Walia di TV3. 

Apa yang menghairankan kepala hotak aku ialah kenapa dalam isu ini yang menjadi jaguhnya adalah orang Cina. Kenapa Cina begitu berminat untuk membantah kilang Lynas ini? Kenapa Cina yang paling ramai hadir ke Himpunan Hijau? Kenapa baner-baner tulisan Cina yang menjuarai? Sedangkan dalam isu lain, kita lihat Melayu yang menguasai, kita lihat orang melayu yang paling ramai hadir perhimpunan, baner bertulisan melayu yang paling banyak dipamerkan. 

Apa yang boleh aku simpulkan ialah, Cina ni kurang peduli apa berlaku kepada politik negara. Bagi mereka siapa sahaja yang memerintah samada PAS, UMNO, PKR atau sesiapa sahaja, mereka tetap boleh hidup dengan sejahtera dan aman sentosa. Bagi mereka, Melayu tetap menjadi Perdana Menteri. Jadi buat apa ribut-ribut dan susah payah menzahirkan tentangan terhadap kerajaan.

Namun demikian jika ada perkara yang dilakukan oleh kerajaan yang dilihat boleh mengugat mereka, mengugat kehidupan mereka, mengugat kehidupan anak-anak mereka, mengugat pendidikan anak-anak mereka, mengugat kesihatan mereka, dan sebagainya yang ada kaitan langsung dengan mereka maka merekalah yang akan kehadapan menentang kerajaan. 

Begitu juga dalam isu Lynas ini, aku tidak nampak kaitannya dengan Cina kecuali kaitan kebimbangan mereka terhadap kebahayaan kilang ini yang ada kaitan secara langsung kepada bangsa mereka. Mereka mungkin beranggapan bahawa pembinaan kilang ini bakal memudaratkan kesihatan bangsa mereka. bagi mereka, orang melayu kerajaan boleh tipu, tetapi bangsa mereka jangan kerajaan nak tipu. Tak tahulah jika ada sebab lain kenapa bangsa cina begitu kehadapan dalam isu lynas ni.
NONE

5 comments:

Anonymous said...

Bngsa cina lebih bahaya jahat zalim dari yahudi aku pecaya bngsa dri keterunsn yajuk majuk

Anonymous said...

check this bro, MP PAS yg pakar nuklear pn kata lynas x bahaya
http://www.youtube.com/watch?v=RuvRqVHCTCw&feature=youtu.be

Anonymous said...

Sdra COKAM
Saya bersetuju dengan kupasan sebab rata di media ada siaran berita di mana kaum cina sangat ber diri depan sekali bantah projek LYNAS
Ini adalah perkara baru untuk di senaraikan di bawah ini di mana kaum cina tidak layak di beri layanan adil JIKA dan SELAGI, dan SESUDAH 54 tahun:

1.Mereka menyoal yoal art 153.
2.Mereka tidak sokong satu sistem sekolah.
3.Mereka berdebate guna bahasa Melayu.
4.Merek arah pekerja islam memegang daging babi tanpa sarung.
5,mereka tidak ikut adat resam malaysia.
6.mereka tidak hormat kapada Agama islam dan penganut nya.
7.mereka bersembunyi belakang kebebasan akhbar vernakular mengata menyindir menyoal hak orang melayu.
8.mereka pergi makan KFC dengan tidak bersifat perkauman dan menguna carutan bahasa cina.
9.mereka hasut dengki barangan makanan keluaran islam
melayu.suruh kaum cina boikot!
10.mereka tidak hormat bahasa melayu dan tidak gunakan bahasa melayu sebagai bahasa resmi di syarikat kepntingan cina.
11.Tidak mengambil pekerja melayu dan mereka yang fasih bahasa melayu.
12.menuntut 100 perkara setiap mesyaurat agong tahunan ACCIM.
13.Mereka ugut nak pindah syarikat besi keluli ke indonesia sebab mereka ta mampu bayar bil letrik dan gas, kerana main aliran tunai.
15.minta kerajaan memberi tandingan terbuka untuk industri bersubsidi,selepas mereka untung kaya besar kumpul dana RM5 billion sesudah dapat kontrak jual tenaga letrik take or pay.
15.Mereka yang dapat paspot malaysia,hijrah diaspora cina 750,000 orang dan kutuk malaysia dari jauh,buat demo depan pejabat pesuruh jaya di london.
16.Minta kerajaan bagi bisasiswa untuk belajar kedoktoran di Amerika UK Australia ,walaupun dapat 12 A,termasuk mata pelajaran bahasa cina ,sastera cina,kajian basa cina,dan lukisan cina.
bila tak dapat biasiswa JPA,tuduh JPA berat sebelah dan saman Kerajaan.
17.Mereka Tak mau bayar berjuta saman trafik polis.
18.Ambil pekerja indonesia pakai permit amah dan pembanatu rumah tapi kerja di kedai runcit dan sme .Tak kasi makan tak kasi gaji,pukul dera simbah air panas dll
19.Tak sokong dasar pembelajaran nasional tapi minta duit duit duit untuk sekolah vernakular, tak bagi jawatan pengetua di sandang olih non cina.
20.menyeludup mercun haram bernilai berjuta juta RM, dan tanpa hormat rasa harmoni dan patuh pada larangan kerajaan main mercun BESAR dan KUAT lagi MAHAL selama 28 hari sebelum dan lepas hari raya cina.Nak TUNJUK KAMI CINA,LU apa mau bikin !

kalau blogger nak tambah bolih lagi, sebab,kalau nak kes by kes ,tak cukup satu posting.

maka perhimpun lysnas di rata Malaysia semanajung adalh tunjuk perasaan mereka kapada kentingan melyu, MELAYU dan bahasa MElayu dan tidak hormat PDRM dan Undang Undang Malaysia.
Esok semua akhbar Vernakular akan main kan isu ini, walaupun kaum cina sudah dapat untung melalui kontrak koontrak pembekalan pembenaan dan limpan wanga di Kuanatan ahem ahem di kelab dan restuarant.
tunjuk persaan anti Melayu di KL sogo dan di PP di sembunyikan berselindung belakang hijau.

Sdra sdr COKAM ABT
credit to my mentors satD,hHalem,Din turtle,anaconda,azmi apa....
arjuna waspada
changkat lobak
lesen besar 1M

Anonymous said...

bro...jgn terlalu menghentam bangsa cina. kita kena ingat...berapa ramai orang cina kat malaysia ni beragama islam... malah lebih islam/pandai islam dari melayu yg otomatik islam yg dah lebih 53 tahun ni. biarlah kupasan secara rasional dan tidak jadikan bangsa sebagai alat merosakkan pemikiran rakyat. tkasih

putrarahman said...

Aku tidak bersetuju bangsa Cina itu lebih jahat dan zalim dari yahudi kerana ramai bangsa Cina yang Islam dan ramai bangsa Cina yang membantu membangunkan negara kita.

Namun dalam isu lynas ini, aku cuma tanya kenapa cina yang menjuarai perhimpunan anti lynas. Aku tidak maksudkan semua bangsa cina anti lynas. Manakala dari pemerhatian aku, bangsa Cina ni kurang ambil peduli hal ehwal politik tanahair kerana bagi mereka sesiapa sahaja yang menjadi pemerintah kedudukan mereka sama sahaja.

Walaupun demikian, sudah ada usaha-usaha dari bangsa cina di ketuai DAP untuk cuba menongkah arus. Cubaan mereka yang tidak pernah surut mungkin akan berjaya suatu hari nanti jika sekiranya bangsa melayu terus berpecah belah.