SAHABAT BLOG

09 September 2013

Selamat Berjaya kepada Calon UPSR 2013

Esok 10 Sept 2013 akan bermulanya peperiksaan UPSR. Tahun ini anaklelaki tunggal  aku akan berjuang menghadapinya. Kalau dilihat kepada keputusan peperiksaan percubaan dan juga keputusan gerak gempur, harapan untuk mendapat keputusan yang lebih baik itu ada tetapi memerlukan pertolongan daripada Allah S.W.T. Sesungguhnya dengan pertolongan dari Allah, sesuatu yang mustahil tidaklah begitu susah untuk didapati.

Sebagai bapa,sudah tentu aku mengharapkan keputusan yang cemerlang daripada anak-anak. Siapa yang tidak mahukan anak-anak mereka cemerlang di dalam peperiksaan. Namun demikian bagi aku kecemerlangan di dalam peperiksaan belum tentu akan menjamin kecemerlangan di dalam kehidupan.

Ramai ibu bapa yang terlalu berusaha untuk memastikan kejayaan anak-anak mereka di dalam peperiksaan tetapi pada masa yang sama mereka lupa bagaimana hendak memastikan anak-anak mereka juga berjaya di dalam kehidupan.

Ramai di kalangan anak-anak yang cemerlang di dalam peperiksaan tetapi tidak cemerlang di dalam pembentukan sahsiah diri. Ramai dikalangan anak-anak yang cemerlang tidak cemerlang di dalam ilmu akhirat mereka, tidak cemerlang di dalam pembacaan Al Quran mereka. Ramai anak-anak  cemerlang kita yang tidak tahu bagaimana hendak mengucapkan terima kasih dan bersyukur.

Aku berdoa semoga anak-anak aku cemerlang di dunia dan cemerlang diakhirat. Kalau tidak sekarang ini, mungkin suatu masa akan datang. Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui apa yang terbaik untuk kita dan Dia akan menunaikan segala hajat kita samada kita sedari ataupun tidak kita sedari. Sebagai hambaNya, tugas kita adalah sentiasa memohonkan hajat dariNya.

No comments: