SAHABAT BLOG

10 October 2012

DAP Ikut Jejak PAS

Selama ini DAP dilihat berjaya memisahkan Kristian daripada perjuangan politik mereka. Walaupun aku percaya secara tersembunyinya DAP sentiasa menyokong dan mendokong Kristian dan pihak gereja pun sentiasa menyokong DAP, tetapi sokongan ini tidak dinyatakan secara terbuka dan tesurat .
Apabila DAP mendapati PAS berjaya menggunakan Islam untuk meraih simpati dan sokongan daripada para pengundi Islam, maka mereka merasakan sudah sampai masanya mereka melakukan perkara yang sama. DAP mengharapkan apabila mereka menggunakan agama dalam perjuangan politik mereka, para penganut yang masih ingkar untuk menyokong perjuangan mereka akan akur dengan saranan dan khutbah para paderi mereka.

Menyedari hakikat ini, DAP telah secara terbuka meminta pada paderi Kristian untuk bersama-sama mereka mengatakan tidak kepada kezaliman BN dan ketidak adilan yang dilakukan oleh UMNO terhadap Kristian. 

Percaturan DAP, para paderi Kristian diharapkan akan menggunakan gereja mereka untuk memujuk dan memberikan pengampunan kepada para panganut Kristian yang menyokong perjuangan DAP menentang ketidak adilan yang difikirkan oleh mereka dan pada masa yang sama menghukum para pengikut yang ingkar untuk mematuhi arahan gereja. Dengan cara ini DAP mengharapkan lebih ramai para penganut Kristian menyokong DAP.

Jika perkara ini berlarutan, maka DAP akan menjadi seperti PAS apabila mereka menggunakan agama sebagai modal politik dan melalui pendekatan ini, DAP berharapan dapat mengumpul pengikut yang ekstrem dan melampau untuk menentang UMNO dan BN. Jika dibiarkan agama menjadi modal untuk perjuangan politik,kekacauan bakal tercetus. Cukuplah PAS sorang je yang menggunakan agama sebagai modal politik mereka. Kalau ada lagi pihak yang ingin menggunakan, tunggulah saat kekacauan yang sukar untuk dibendung bakal terjadi.

No comments: