SAHABAT BLOG

09 March 2014

Terkini ....Mieteri Kehilangan MH370.

Sudah 36 jam berlalu,   misteri kehilangan pesawat MAS MH370 masih belum terjawab. Sehingga kini pihak berkuasa tempatan dengan kerjasama pihak negara asing sedang berusaha keras untuk merungkai misteri kehilangan tersebut. Mereka sekarang ini sedang berusaha keras menyiasat dari pelbagai sudut kemungkinan. Kemungkinan terkini yang turut diambil perhatian ialah kemungkinan pesawat MH370 tersebut membuat pusingan U dan pulang semula ke  KLIA. 

Orang awam pula, aku percaya penuh dengan kemungkinan yang bersarang di kepala mereka. Pelbagai kemungkinan boleh dikatakan dan diramalkan termasuklah kemungkinan pesawat malang tersebut dirampas oleh penganas. Kemungkinan rampasan ini semakin menarik perhatian ekoran terdapatnya pengesahan oleh pihak berkuasa mengatakan bahawa 2 orang daripada penumpang tidak dikenali kerana menggunakan pasport palsu turut menaiki pesawat tersebut. 

Adakah mereka ini merupakan penganas yang merancang untuk merampas pesawat berkernaan? Persoalannya siapa mereka ini dan mereka mewakili kumpulan mana? Siapa sasaran mereka? Kerajaan Malaysia? Siapa yang bermusuh dengan kerajaan Malaysia  Penganas Sulu? Mampukah mereka? Perkara ini terus m\enjadi suatu persoalan yang sukar untuk dijawab. Namun bagi akulah, pesawat boeing 777-200 ini bukannya sebuah kereta atau motorsikal yang boleh disorok dimana-mana tanpa diketahui oleh orang awam yang perihatin. Maknanya kalau betul pesawat ini dirampas, sudah tentu ianya memerlukan sebuah landasan yang mengcukupi untuk medarat dan isunya adakah terdapat landasan persendirian yang boleh mendaratkan pesawat malang ini. Kalau ada dimana? Kalau ianya didaratkan di lapangan milik kerajaan sesebuah negara, aku percaya negara berkenaan sudah tentu akan menyalurkan maklumat berkenaan perkara ini.

Dalam pada yang sama, terdapat berita yang mengatakan penemuan tompokan minyak di Laut Cina Selatan yang sepadan dengan pesawat dua enjin. Penemuan ini bagaimana pun masih belum disahkan oleh mana-mana pihak ianya berpunca daripada pesawat MH370. Pihak berkuasa pun masih belum berani memberikan pengesahan kerana jika ianya tompokan minyak dari pesawat MH370, sudah tentu pada hujung tompokan berkenaan akan terdapat sisa-sisa pesawat malang berkenaan. Maknanya minyak itu tidak akan tumpah begitu sahaja jika tidak disebabkan berlaku sesuatu kerosakan kepada enjin pesawat  berkenaan. Jika enjinnya rosak, sudah tentu di hujung tumpahan kinyak tersebut akan terdapat sisa-sisa pesawat yang rosak.

Sebagai kesimpulannya, aku merasakan bahawa pesawat malang ini masih selamat tetapi berada di satu tempat yang masih belum dikenalpasti. Aku berkeyakinan begini bukanlah hendak menyedapkan hati dan juga perasaan waris mangsa, kerana aku percaya mereka semua adalah insan-insan yang tabah, tetapi aku yakin jika sekiranya pesawat malang ini terhempas dimana-mana, sudah tentu sisa-sisa pesawat ini sudahpun dijumpai dimana-mana. Oleh itu, aku mendoakan semoga kesemua penumpang dan anak kapal MH370 tabah menghadapi segala bentuk keadaan yang menimpa mereka dan berdoa kepada Allah S.W.T. semoga misteri kehilangan mereka ini dapat dirungkai dengan segera. 

Kepada waris-waris mangsa, aku mengharapkan mereka akan tabah untuk menerima segala kemungkinan yang bakal diketahui kelak. 

No comments: