SAHABAT BLOG

21 November 2012

Rajagopal Dah Kering Idea...

Semalam aku ke Stadium Nasional Bukit Jalil dengan anak lelaki aku dan kawan dia. Saja je untuk bawak anak dan kawan dia berseronok sikit musim cuti sekolah ni. Kalau idak, boring juga duduk di rumah je.

Perlawanan Persahabatan antara Malaysia menentang Bangladesh yang berkesudahan seri 1- 1 amat membosankan. Aku harapkan bolehlah tengok beberapa jaringan di hasilkan oleh pemain negara, tetapi hampeh. Separuh masa pertama, pasukan negara menguasai perlawanan, tetapi tak dapat menjaringkan lebih dari 1 gol. Macamana nak sumbat gol banyak jika penyerang yang tugasnya menjaringkan gol tak dapat peluang. Bukanlah bermakna pertahanan Bangladesh hebat, tetapi pemain tengah pasukan negara kurang kreatif.

Separuh masa ke dua, Coach Rajagopal buat perangai. Hampir 3/4 pemain ditukarkan kecuali di bahagian pertahanan. Takut juga Rajagopal untuk tukar-tukar di bahagian pertahanan. Maknanya Pertahanan negara sudah mantap, tetapi dari bahagian tengah hingga penyerang masih belum mantap. Lantak ko lah Rajagopal nak buat eksperimen macamana sekalipun, tetapi kena ingat, gaji ko tu di bayar oleh rakyat. Maka kenalah buat kerja yang rakyat suka, bukannya buat kerja syiok sendiri.

Aku tengok pemain pun macam kelam kabut dan kering idea terutama di bahagian tengah. Banyak bola hantaran yang senang dibaca oleh pihak lawan. Tak ada keserasian antara penyerang dengan pemain tengah yang diketuai oleh Syafiq Rahim. Syafiq pun keran turun ke bawah sedangkan di bahagian bawah tu dah mantap. Kunalan pun aku tengok kerap berada di tengah padang sedangkan Kunalan tu winger. patutnya dia lebih kerap berada di bahagia sayap untuk menerima hantaran. Bek kiri si Zubir pula yang kerap naik ke atas membantu bahagian sayap. Tak tahulah taktik apa yang Rajagopal nak serapkan. Bila pemain dipecah-pecah posisi kegemaran masing-masing, pemainan pun jadi kelam kabutlah.

Kalau macam nilah, aku tak harapkan Malaysia dapat pertahankan Piala Suzuki AFF kali ni. Kalau lawan Bangladesh pun tak dapat menjaringkan gol, macamana nak lawan dengan Singapura, Thailand, Indonesia, Vietnam yang hebat-hebat tu.

Aku cadangkan supaya Rajagopal diganti dengan Jurulatih lain. Aku tengok beliau macam dah kering idea. Pemain pun nampaknya macam sudah bermain sambil lewa pasal lama sangat dah dengan jurulatih yang sama. Kalau nak cari jurulatih pun, kena cari yang lebih hebat dari Rajagopal. Kalau dalam Malaysia ni, mungkin boleh ambil Bojak Hodak sebagai Jurulatih. Dia hebat jugak jika diambil kira pencapaian pasukan Kelantan di bawah bimbingan dia. 

No comments: