Kenapa dan mengapa United Chinese School Committees Association of Malaysia ataupun ringkasnya Dong Zong begitu bersungguh-sungguh untuk menjadi pembela kepada pendidikan bahasa Cina di sekolah-sekolah Cina. Berbagai perkara mereka perjuangkan termasuk permohonan untuk memperbanyakkan lagi pembinaan sekolah Cina, permohonan supaya hanya guru-guru yang tahu berbahasa Cina sahaja yang ditempatkan di sekolah Cina dan sebagainya.
Kadang-kadang aku berfikir, adakah mereka beranggapan bahawa untuk menjadi seorang yang berjaya di Malaysia ini mesti semua subjek yang di ajar di dalam bahasa Cina? Kalau betul, kenapa ramai juga murid-murid cina yang tidak berjaya dan ramai juga anak-anak melayu yang berjaya mengatasi bangsa Cina. Jadi jika ada yang mengatakan bahawa bahasa Cina yang menjadi penyebab kenapa buedak-budak Cina berjaya di dalam pelajaran mereka, aku menolak pendapat ini dengan sekeras-kerasnya.
Sesuatu perkara itu mesti ada sebab yang nyata dan sebab yang tidak nyata. Begitu juga di dalam isu bahasa Cina ini. Dong Zhong boleh memberikan seribu alasan dan sebab untuk dijadikan asas tuntutan perjuangan mereka, tetapi ada sesiapa yang tahu, tidak ada sesiapa yang rajin untuk mengkaji sebab-sebab tersembunyi yang yang tidak dinyatakan, tidak diluahkan, sebab yang hanya bermain di dalam minda setiap AJK Dong Ziong. Sehingga kini aku percaya setiap orang masih meneka dalam kesamaran sebab tersembunyi Dong Zhong tersebut. Tiada pihak atau orang perseorangan yang berani untuk memberikan jawapan kerana ianya terlalu sulit untuk diteka.
Kadang-kadang aku berfikir, adakah mereka beranggapan bahawa untuk menjadi seorang yang berjaya di Malaysia ini mesti semua subjek yang di ajar di dalam bahasa Cina? Kalau betul, kenapa ramai juga murid-murid cina yang tidak berjaya dan ramai juga anak-anak melayu yang berjaya mengatasi bangsa Cina. Jadi jika ada yang mengatakan bahawa bahasa Cina yang menjadi penyebab kenapa buedak-budak Cina berjaya di dalam pelajaran mereka, aku menolak pendapat ini dengan sekeras-kerasnya.
Sesuatu perkara itu mesti ada sebab yang nyata dan sebab yang tidak nyata. Begitu juga di dalam isu bahasa Cina ini. Dong Zhong boleh memberikan seribu alasan dan sebab untuk dijadikan asas tuntutan perjuangan mereka, tetapi ada sesiapa yang tahu, tidak ada sesiapa yang rajin untuk mengkaji sebab-sebab tersembunyi yang yang tidak dinyatakan, tidak diluahkan, sebab yang hanya bermain di dalam minda setiap AJK Dong Ziong. Sehingga kini aku percaya setiap orang masih meneka dalam kesamaran sebab tersembunyi Dong Zhong tersebut. Tiada pihak atau orang perseorangan yang berani untuk memberikan jawapan kerana ianya terlalu sulit untuk diteka.
Perlembagaan telah memberikan hak kepada Bahasa Melayu sebagai bahasa pengatar utama di dalam sistem pendidikan negara. Tujuannya supaya semua rakyat di dalam negara ini boleh menguasai bahasa melayu secara formal. Apabila semua rakyat telah menguasai bahasa melayu, maka hubungan antara kaum boleh dijalinkan melalui penggunaan bahasa yang sama. Maklumat-maklumat yang ingin disampaikan oleh kerajaan kerapa rakyat yang menggunakan bahasa melayu boleh dibaca dan difahami oleh semua rakyat. Tiada sebab tersembunyi dalam perkara ini. Ianya jelas dan nyata kerana setiap orang melayu di Malaysia ini wajib mempertahankan supaya Bahasa Melayu dan hendaklah memastikan ianya sentiasa sahaja mengatasi bahasa-bahasa lain di dalam apa jua keadaan kerana ini adalah Tanah Melayu. Bahasa adalah identiti negara dan bangsanya. Namun sayang sungguh kerana jika kita lihat rakyat kita yang pergi ke luar negara, mereka tidak membawa bahasa Melayu itu bersama-sama mereka. Bahasa itu ditinggalkan di Lapangan terbang dan bahasa yang dibawa bersama adalah bahasa inggeris. Identiti negara mereka telah ditinggalkan. Orang tidak kenal darimana mereka berasal kerana mereka tidak bercakap dalam bahasa negara mereka.
Sekarang ini bahasa apa sekalipun samada Bahasa Melayu, Bahasa Cina, Bahasa India sebenarnya sedang menghadapi provokasi secara melampau dari bahasa Ingeris. Dimana-mana juga orang akan berusaha dan mencuba untuk menguasai bahasa Ingeris. Bahkan kerajaan suatu ketika dahulu telah mewajibkan Matematik dan Sains di dalam bahasa Inggeris. Anak-anak kecil, anak remaja dari bangsa mana sekalipun sekarang ini sedang berusaha untuk memahirkan diri mereka dengan bahasa Inggeris.
Pelbagai cara digunakan untuk memahirkan penguasaan bahasa inggeris. Sudah tentu untuk memahirkan diri dengan Bahasa Inggeris adalah dengan berlatih bercakap setiap masa dan disetiap keadaan. Jika diperhatikan, sudah ramai para ibu bapa tak kira dari bangsa mana sudah mula bertutur dengan anak-anak mereka di dalam bahasa Inggeris. Pergilah ke taman-taman permainan ataupun terserermpak di dalam Lift, bukannya satu dua tiga lagi yang diucapkan oleh anak-anak, tetapi one, two, three.
Anak-anak Cina dan Remaja-remaja Cina paling hebat pengamalan bahasa Inggeris mereka berbanding bangsa lain. Jika terserempak dengan remaja-remaja Cina , bahasa perbualan mereka adalah bahasa Inggeris. Mereka akan berusaha menggunakan bahasa Inggeris walaupun lintang pukang, yang penting mereka prakrtis setiap masa.
Kalau dilihat kepada fenomena ini, bahasa Cina sebenarnya sudah tidak diperlukan lagi oleh bangsa Cina. Bangsa Cina sebenarnya memerlukan Bahasa Inggeris berbanding bahasa Cina dan Bahasa Melayu. Mereka akan mengajar anak-anak mereka di dalam Bahasa Inggeris. Percakapan seharian mereka adalah di dalam bahasa Cina. Tidak mustahil suatu masa akan datang, Sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan Cina terpaksa mengikut arus dan akan mula menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa utama di sekolah. Akhirnya bangsa Cina akan hilang penguasaan dalam penulisan dan pembacaan kerana orang Cina sendiri yang menjadi pengguna utama sudah tidak mahu lagi belajar di dalam bahasa Cina.
Menyedari hakikat ini, tidak hairanlah Dong Zhong kelihatan begitu bersungguh-sungguh untuk memastikan bahasa Cina terus dipertahankan. Pelbagai ikhtiar dan usaha telah mereka lakukan bagi memastikan bahasa Cina ini terus menjadi bahasa yang mempunyai kepentingannya. Mereka juga sebenarnya sedang berusaha bagi meramaikan lagi pengguna bahasa Cina dan tidak hanya ditutur oleh orang Cina sahaja, tetapi kalau boleh semua rakyat malaysia tahu bertutur dalam bahasa Cina.
Sekarang ini bahasa apa sekalipun samada Bahasa Melayu, Bahasa Cina, Bahasa India sebenarnya sedang menghadapi provokasi secara melampau dari bahasa Ingeris. Dimana-mana juga orang akan berusaha dan mencuba untuk menguasai bahasa Ingeris. Bahkan kerajaan suatu ketika dahulu telah mewajibkan Matematik dan Sains di dalam bahasa Inggeris. Anak-anak kecil, anak remaja dari bangsa mana sekalipun sekarang ini sedang berusaha untuk memahirkan diri mereka dengan bahasa Inggeris.
Pelbagai cara digunakan untuk memahirkan penguasaan bahasa inggeris. Sudah tentu untuk memahirkan diri dengan Bahasa Inggeris adalah dengan berlatih bercakap setiap masa dan disetiap keadaan. Jika diperhatikan, sudah ramai para ibu bapa tak kira dari bangsa mana sudah mula bertutur dengan anak-anak mereka di dalam bahasa Inggeris. Pergilah ke taman-taman permainan ataupun terserermpak di dalam Lift, bukannya satu dua tiga lagi yang diucapkan oleh anak-anak, tetapi one, two, three.
Anak-anak Cina dan Remaja-remaja Cina paling hebat pengamalan bahasa Inggeris mereka berbanding bangsa lain. Jika terserempak dengan remaja-remaja Cina , bahasa perbualan mereka adalah bahasa Inggeris. Mereka akan berusaha menggunakan bahasa Inggeris walaupun lintang pukang, yang penting mereka prakrtis setiap masa.
Kalau dilihat kepada fenomena ini, bahasa Cina sebenarnya sudah tidak diperlukan lagi oleh bangsa Cina. Bangsa Cina sebenarnya memerlukan Bahasa Inggeris berbanding bahasa Cina dan Bahasa Melayu. Mereka akan mengajar anak-anak mereka di dalam Bahasa Inggeris. Percakapan seharian mereka adalah di dalam bahasa Cina. Tidak mustahil suatu masa akan datang, Sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan Cina terpaksa mengikut arus dan akan mula menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa utama di sekolah. Akhirnya bangsa Cina akan hilang penguasaan dalam penulisan dan pembacaan kerana orang Cina sendiri yang menjadi pengguna utama sudah tidak mahu lagi belajar di dalam bahasa Cina.
Menyedari hakikat ini, tidak hairanlah Dong Zhong kelihatan begitu bersungguh-sungguh untuk memastikan bahasa Cina terus dipertahankan. Pelbagai ikhtiar dan usaha telah mereka lakukan bagi memastikan bahasa Cina ini terus menjadi bahasa yang mempunyai kepentingannya. Mereka juga sebenarnya sedang berusaha bagi meramaikan lagi pengguna bahasa Cina dan tidak hanya ditutur oleh orang Cina sahaja, tetapi kalau boleh semua rakyat malaysia tahu bertutur dalam bahasa Cina.
Permohonan Dong Zong untuk menjadikan bahasa Cina sebagai bahasa Pengatar bersama di dalam sistem pendidikan negara dilihat lebih bersifat terdesak untuk menyelamatkan bahasa Cina itu sendiri. Namun demikian tindakan ini adalah satu gangguan dan provokasi kepada bahasa melayu dan bangsa melayu khususnya.
Pihak DBP sudah tentu tersinggung dengan permintaan Dong Zhong. Baca artikel di bawah ini.
Pihak DBP sudah tentu tersinggung dengan permintaan Dong Zhong. Baca artikel di bawah ini.
DBP: Tuntutan Dong Zong 'cauvinistik'
Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Dr Awang Sariyan menyifatkan tuntutan Dong Zong agar pelbagai bahasa pengantar diperkenalkan dalam sistem pendidikan bersifat cauvinistik dan menyalahi Perlembagaan.
"Ini adalah satu cabaran (bahasa) yang bersifat cauvinistik. Inilah satu-satu negara yang ada kebebasan, kelenturan dengan aliran akademik.
"Kalau ada suara, Dong Zong mengatakan bahasa Mandarin setara dengan bahasa Melayu sebagai perantara itu menyalahi Perlembagaan," katanya dalam satu sidang media hari ini.
Beliau berkata demikian apabila diminta menjelaskan ucapannya terdahulu yang antara lainnya menyebut: "...kian nyaring suara yang mencabar kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa pengantar utama sistem pendidikan kebangsaan."
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan di majlis pelancaran Pelan Tindakan Strategik DBP 2011-2015 yang disempurnakan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di bangunan DBP.
Mengulas lanjut ucapannya itu, Awang (berbaju hijau) berkata tindakan beliau membangkitkan peruntukan perlembagaan berhubung kedudukan bahasa Melayu bukanlah satu kritikan kepada golongan Cina.
"Saya bercakap tentang Perlembagaan bukan mengkritik orang Cina sebab rakan Cina saya pun ramai yang faham.
"Dari segi setara, bahasa Mandarin juga bahasa dunia tetapi negara ini bahasa utama bahasa Melayu yang merupakan milik orang Melayu, Cina, India, Kadazan milik semua," katanya.
Beliau seterusnya menggesa supaya Dong Zong mengakui kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan negara.
Menurutnya, Dong Zong perlu hormat dan patuh kepada Akta Pendidikan 1996 Perkara 13 (1) yang menetapkan bahasa kebangsaan sebagai pengantar utama sistem pendidikan.
"Jadi kita akurlah. Kedudukan bahasa-bahasa lain itu ada tempat-tempatnya," katanya kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Pelan Tindakan Strategik DBP 2011-2015 di Kuala Lumpur pagi tadi.
Jelasnya, tuntutan untuk mengakui kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar itu tidak bermaksud menyekat pengajaran bahasa Mandarin dalam bahasa tersebut.
"Kalau mengajar Mandarin tentulah dalam bahasa Mandarin. Kita tidak suruh pun mengajar Mandarin dalam bahasa Melayu," katanya.
Sementara itu, Naib Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Profesor Datuk Dr Md Salleh Yaapar pula menyifatkan tuntutan Dong Zong itu sebagai "pelik" kerana kumpulan itu sepatutnya maklum bahawa ia bertentangan dengan Perlembagaan.
"Dia (Dong Zong) hendak supaya dasar monolingual menjadi multilingual yang jelas bertentangan dengan (dasar) bahasa kebangsaan.
"Perlembagaan meletakkan satu bahasa sebagai bahasa kebangsaan.
"Kita juga ada dasar pendidikan kebangsaan yang meletakkan satu bahasa sebagai bahasa kebangsaan," kata Salleh dalam sidang media sama.
"Ini adalah satu cabaran (bahasa) yang bersifat cauvinistik. Inilah satu-satu negara yang ada kebebasan, kelenturan dengan aliran akademik.
"Kalau ada suara, Dong Zong mengatakan bahasa Mandarin setara dengan bahasa Melayu sebagai perantara itu menyalahi Perlembagaan," katanya dalam satu sidang media hari ini.
Beliau berkata demikian apabila diminta menjelaskan ucapannya terdahulu yang antara lainnya menyebut: "...kian nyaring suara yang mencabar kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa pengantar utama sistem pendidikan kebangsaan."
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan di majlis pelancaran Pelan Tindakan Strategik DBP 2011-2015 yang disempurnakan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di bangunan DBP.
Mengulas lanjut ucapannya itu, Awang (berbaju hijau) berkata tindakan beliau membangkitkan peruntukan perlembagaan berhubung kedudukan bahasa Melayu bukanlah satu kritikan kepada golongan Cina.
"Saya bercakap tentang Perlembagaan bukan mengkritik orang Cina sebab rakan Cina saya pun ramai yang faham.
"Dari segi setara, bahasa Mandarin juga bahasa dunia tetapi negara ini bahasa utama bahasa Melayu yang merupakan milik orang Melayu, Cina, India, Kadazan milik semua," katanya.
Beliau seterusnya menggesa supaya Dong Zong mengakui kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan negara.
Menurutnya, Dong Zong perlu hormat dan patuh kepada Akta Pendidikan 1996 Perkara 13 (1) yang menetapkan bahasa kebangsaan sebagai pengantar utama sistem pendidikan.
"Jadi kita akurlah. Kedudukan bahasa-bahasa lain itu ada tempat-tempatnya," katanya kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Pelan Tindakan Strategik DBP 2011-2015 di Kuala Lumpur pagi tadi.
Jelasnya, tuntutan untuk mengakui kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar itu tidak bermaksud menyekat pengajaran bahasa Mandarin dalam bahasa tersebut.
"Kalau mengajar Mandarin tentulah dalam bahasa Mandarin. Kita tidak suruh pun mengajar Mandarin dalam bahasa Melayu," katanya.
Sementara itu, Naib Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Profesor Datuk Dr Md Salleh Yaapar pula menyifatkan tuntutan Dong Zong itu sebagai "pelik" kerana kumpulan itu sepatutnya maklum bahawa ia bertentangan dengan Perlembagaan.
"Dia (Dong Zong) hendak supaya dasar monolingual menjadi multilingual yang jelas bertentangan dengan (dasar) bahasa kebangsaan.
"Perlembagaan meletakkan satu bahasa sebagai bahasa kebangsaan.
"Kita juga ada dasar pendidikan kebangsaan yang meletakkan satu bahasa sebagai bahasa kebangsaan," kata Salleh dalam sidang media sama.
No comments:
Post a Comment