SAHABAT BLOG

16 November 2015

Bolasepak Kite....

Lama dah tak menulis weh....koho kering pulok idea. Kalu lama sangat tak memetek keyboard ni, rasa otok ni macam lesu je. Belajor pun dah dekat nok habis doh. Cuma tinggal nok siapkan thesis je lagi. Jadi le ning baru banyok sikitlah masa sebelum start buat thesis dalam hujung bulan ni.

Kalu menulis ni,  idea bukannya ada sokmo. Ianya datang sekali sekala ja. Maklum je lah kite ni penulih yang menulih ikut rasa dan ikut mood. penulis yang tak dibayor oleh sesape. 

Malam ni nok tulis pasal bolasepak kite. Berat66 doh bolasepak Harimo Malaya. Kaloh sokmo. Aku harapkan kerajaan kena buat sesuatu. Buat malu je. Sepatutnya isu bolasepak ni kena di bawah usul dalam parlimen. Ianya melibatkan maruah negara. Sebagai sebuah negara yang seringkali dibanggakan dan menjadi banyak contoh kepada negara membangun yang lain berkenaan kepesatan ekonomi yang kita miliki, tetapi di dalam bidang sukan terutama bolasepak yang mempunyai begitu ramai pengikut dan pengemar di seluruh dunia yang terdiri dari pelbagai peringkat lapisan masyarakat dan melangkaui sempadan ideologi, kita sering kecundang, sering tewas.  Bukan sahaja tewas tetapi tewas dengan jumlah jaringan yang besar. Bukan sekali, tetapi banyak kali. Tiada apa yang boleh dibanggakan, tetapi menunduk muka menanggung malu dan ditertawakan, diperlekehkan.

Aku takmboh nok tulis panjang sangat hal bolasepak ni, cuma nak beri cadangan yang macang sekala takkan dapat merubah apa-apa tetapi puas hati aku bile dapat luahkan idea dan cadangan. Guru aku cakap, kalau kite ada idea, luahkan sahaja dan jangan sesekali kite anggap idea kite itu remeh ataupun jangan kite anggap akan ada orang lain yang akan kemukana idea yang sama. Akhirnya tiada sesiapa yang kemukan idea kerana masing-masing beranggapan bahawa idea mereka itu akan dicadangkan oleh orang lain ataupun idea mereka itu dianggap remeh dan tidak masuk akal.

Baiklah, untuk mengembalikan maruah bolasepak kite aku fikir, kite memerlukan langkah yang double drastic, dramatically, dan kejam. 

1. Bubarkan FAM. Bolasepak kita sudah lama bertaraf profesional, maka FAM tidak perlu lagi kerana FAM hanya bertaraf Amatur. Bolasepak kita hendaklah diuruskan secara profesional dan FAM bukan orangnya. Tubuh sebuah badan pengurun yang profesional yang tidak mempunyai walau seorang pun ahli politik sebagai ahli jawatankuasanye. 

2. Tukar semua barisan pengurusan dan kejurulatihan dan ambil yang baru yang mempunyai pelan pembangunan dan idea yang luarbiasa untuk memajukan bolasepak negara.

3. Bubarkan pasukan bolasepak dengan menamatkan tugas pemain yang sedia ada dan jangan sekali-kali panggil mereka kembali ke dalam pasukan kerana mereka semua adalah buluh-buluh yang telah tua dan tidak boleh lagi dibentuk atau dilenturkan. Tiada guna mengambil jurulatih baru tetapi pemain masih muka-muka lama.

4. Pilih pemain baru dengan mengadakan pemilihan peringkat pusat. Mana-mana pemain yang belum mewakili negara hendaklah dipelawa untuk hadir dalam sessi pemilihan. Mereka yang hadir secara sukarela lebih mudah untuk dibentuk dan dilatih. Berikan kepercayaan kepada barisan kejurulatihan baru untuk memilih pemain yang berbakat dan boleh dibentuk. Syarat bagi pemain untuk hadir ke sessi pemilihan adalah mereka yang bermain untuk liga Malaysia samada Liga Premier atau Liga Perdana.

Aku percaya apabila semuanya telah kembali baru, maka tidak ada sebab kenapa kita tidak boleh kembali berjaya dan kembali bermaruah di arena bolasepak.

Sekian...walaupun tak kemas tetapi puas hati sebab sudah kembali menulis. Macam biase, malas nak edit smula weh....

1 comment:

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.