SAHABAT BLOG

14 January 2014

Isunya, kenapa mereka beria-ia sangat hendak mempertahankan Allah ini

Isu penggunaan kalimah Allah di dalam kitab Bible nampak semakin hangat. Aku tidak mahu ulas panjang berkenaan isu ini kerana sudah ramai yang mengulasnya. Apa yang boleh aku katakan bahawa, isu kalimah Allah ini telah menjadi isu persaingan antara Islam dengan Kristian. Semua pihak cuba berhujah untuk mengatakan bahawa mereka berada dipihak yang benar. 

Pada aku, jika kalimah Allah ini dibenarkan ditulis di dalam bible untuki diedarkan di Semenanjung, maka Kristian memenangi 'perang' dengan Islam di Semenanjung Malaysia, kalau ianya dikatakan perang. 

Kesanya, pihak Kristian boleh berbangga kerana berjaya mengalahkan Islam sedangkan majoriti rakyat dan pemimpin adalah orang Islam. Ini memberi mesej dan gambaran kepada mereka bahawa Islam di Malaysia ini ramai tetapi tidak boleh bersatu dan berpecah sehinggakan apabila berhadapan dengan kristian yang tak berapa kerat pun mereka kalah.

Aku setuju dengan pandangan yang mengatakan bahawa Allah ini pada asalnya bukan tuhan bagi orang Kristian di semenanjung.  Tuhan mereka adalah "God". Maknanya jika kristian tidak berjaya memenangi kalimah Allah ini, tidak akan menjejas apa-apa kepada amalan agama mereka. Mereka masih boleh merujuk 'God' sebagai tuhan mereka di dalam doa-doa mereka ataupun apa sahaja amalan agama mereka. 

Isunya, kenapa mereka beria-ia sangat hendak mempertahankan Allah ini. 

2 comments:

Anonymous said...

Situasi di smnjung dgn sabah/swk mgkin tak sama bila mana sesetgh mazhab kristian mmg dh lama mggunakan kalimah Allah terutama di borneo.
Sbgi anak jati swk yg dh lali dgn keadaan tersebut sejak sekian lama tidak terkedu atau terkejut langsung.
Mgkin krn islam majoriti di smnjung dan tak pernah melalui keadaan tersebut mgkin agak gusar atau takut keadaan tersebut disalahguna atau mengelirukan org2 islam.
Saya sbg org islam sedikitpun tidak merasa tergugat akan keimanan kpd Allah yg satu.
Setakat yg diketahui...blm adapun yg murtad atau menjadi kristian..Yang ada dan ramai adalah pgislaman saudara2 baru yg telah keliru dgn Allah dlm islam dan allah dlm kristian.Pencarian mrk mencari Allah yg sebenar menyebabkan mrk menerima Islam.Kalau saudara2 islamku di smnanjung tak percaya...bolehlah bertanya dgn rakan2 guru atau ustaz2 dr semenanjung yg pernah jadi saksi pgislaman mrk.
Kpd rakan2 seislamku di smnanjung...jgn diikutkan rentak cinabeng dap yg cuba memecahkan kita.Senyap jer dan biarkan mrk menari dgn paluan gendang cinabeng dap mrk.
Mrk cuma nak membangkitkan api perkauman dan agama di negara kita agar jadi huru hara mcm 13 mei.
Percayalah...Islam tetap agama suci dpd kristian yg telah diubahsuai sejak bible barnabas yg sebenar dr ajaran nabi isa a.s.
Teruk2 seorg mukmin tidak akan mgkin menjadi murtad jika pernah dididik dgn ajaran agama yg sempurna..amin.

putrarahman said...

Pada aku, bukan isu mengelirukan tetapi satu penghinaan terhadap Allah S.W.T. kerana telah jelas dan terang di dalam Al Quran mengatakan bahawa Allah itu Esa, Tidaa ada Anak dan Tidak pula ada bapa dan ibu.

Namun demikian, Kristian menganggap bahawa Allah itu ada Bapa dan Ibu, dan Ada Tiga.

Konsep ini adalah bercanggah dengan hakikat sebenarnya dan satu penghinaan kepada Allah S.W.T.

Paderi-paderi Kristian sebenarnya tahu kebenaran ini,tetapi mereka sengaja menyembunyikan kebenaran daripada pengikut mereka atas sebab mereka ini belum diberikan hidayah oleh Allah S.W.T.untuk menganut Islam.