SAHABAT BLOG

05 December 2013

Yayasan Bencana Alam Negara ( YABAN )

Bah besar sedang melanda negeri pantai timur Pahang, Tranung dan Kelantan. Menurut penduduk bah besar kali terakhir yang mereka saksikan ialah pada tahun 1971 dulu. Lama dah tu, dah hampir 42 tahun yang lalu. Kalau macam nilah, aku boleh bayangkan bertapa banyak kemusnahan yang di hadapi oleh para penduduk. Kemusnahan harta benda dan haiwan ternakan sudah pasti. 

Setakat ini, aku tak dengar dan lihat lagi ada pihak yang memulakan usaha untuk mengutip derma dari rakyat Malaysia untuk membantu meringankan beban. Kalau di luar negara, kita boleh kutip derma, kenapa tidak di dalam negara sendiri. Melalui carian google, aku dapati hanya Puteri UMNO yang melancarkan tabung kutipan derma untuk mangsa banjir di Pahang. Kenapa tidak ada usaha secara bersepadu dari pihak media seperti TV3,RTM dan ASTRO untuk membantu mangsa banjir pada kali ini. 

Mungkin sudah ada Yayasan Bencana Alam Negara (YABAN) yang bertindak sebagai penyelaras kutipan derma dari rakyat, tetapi kenapa tidak diuar-uarkan cara dan kaedah bagaimana rakyat hendak menyalurkan sumbangan.. Melalui pencarian google, tidak pula aku dapati wujud sebuah yayasan sebagaimana yang aku catatkan di atas. Boleh dikatakan setiap tahun negara kita dilanda bencana alam khasnya banjir. Kemusnahan pula bukan sedikit. Bencana alam ni macam-macam, bukan sahaja banjir, tetapi boleh jadi ribut, ombak besar, tanah runtuh, dan sebagainya. 

Kalau dah ada baguslah, kerana kalau bentuan rakyat luar negara aku lihat begitu besungguh-sungguh kita laksanakan kutipan derma. Aman Plastein tu boleh dikatakan telah begitu kukuh bertapak di negara kita ini mengutip derma dan menguruskan dengan sistematik. Kalau  boleh badan yang macam inilah hendak kita tubuhkan bagi mengutip dan seterusnya menguruskan kutipan derma tersebut dengan sebaik mungkin. 

Aku bukan apa, kesian kepada mangsa bencana alam terutama banjir. Bukan sedikit duit yang diperlukan untuk memulihkan kembali kerosakan yang dialami terutama kenderaan yang rosak akibat ditengelami banjir. Syarikat insuran setahu aku tidak menanggung kerugian kecualilah pemilik kenderaan tersebut mengambil insuran untuk bencana alam seperti banjir. Bukan kenderaan sahaja, banyak lagi kemusnahan lain seperti ternakan, perabot, pakainan, peralatan perniagaan dan sebagainya. Memang kerajaan memberikan bantuan tetapi aku tidak fikir kerajaan mempunyai peruntukkan untuk semua kerosakan. Kalau ada pun, memang banyak juga peruntukkan yang kerajaan kena keluarkan. Dengan adanya YABAN ( Yayasan Bencana Alam Negara), bolehlah yayasan ini membantu menampung kerugian yang ditanggung oleh mangsa bencana alam.

Aku hanya mencadangkan sahaja. Tidak guna kita dilihat hebat membantu bangsa bencana alam di luar negara, sedangkan pada masa yang sama, bencana alam di dalam negara kita serahkan bulat-bulat kepada kerajaan. Kalau ada gerakan bantuan pun hanyalah secara kecil-kecilan. 

No comments: