SAHABAT BLOG

22 December 2013

Makmal Bolasepak Perlu Ditubuhkan

Hari  Sabtu kelmarin. Pak Hassan dengan Pak Mail pergi ke Kuala Berang. Macam biasa, sebelum mereka membeli belah dipekan sari, mereka singgah dulu untuk sarapan pagi di kedai Munah. Kedai Munah adalah warung kopi, teh,sirap, nescaffe dan lain-lain lagi memang menjadi tumpuan warga kampung untuk minum-minum terutama pada hari Sabtu dan Rabu. Kali ini topik perbualan Pak Hassan dengan Pak Mail ialah berkenaan Bolasepak negara.

" San, mun tengok Malaysia lawan Indon semalam" Tanya Pak Mail pada Pak Hassan. Pak Mail dan Pak Hassan ni memang minat betul dengan bolasepak terutama bolasepak tempatan. Setiap petang mereka akan hadir di tepi padang untuk melihat budak-budak bermain bolasepak.

" Tengok juga Mail. Sayang sungguh Malaysia kalah dan kempunan untuk mempertahankan pingat emas. Aku peliklah Mail,kenapa Malaysia boleh bermain sungguh tidak sistematik. Aku agak niat mereka yang jadi masalah". PakHassan menjawab.

" Munah ,nescafee O Kaw-Kaw satu. Apa maksud mun niat yang jadi masalah Hassan". Tanya Pak Mail kepada Pak Hassan.

" Maksud aku, apa niat mereka bila masuk padang kerana niat dan tujuan itu yang akan mempengaruhi permainan mereka. Lihat sewaktu mereka bertemu dengan Vietnam. Niat mereka hanya untuk seri dengan Vietnam. Maka kita boleh lihat bagaimana mereka bermain. kelam kabut dan tidak tersusun. Vietnam pula bermain dengan niat dan tujuan untuk menang, lihat bagaimana mereka bermain. Hampir sahaja mereka memenangi perlawanan tersebut. Pada akhir babak kedua, barulah aku lihat pasukan Malaysia menukar niat mereka untuk memenangi perlawanan. Barulah permainan sedikit tersusun dan akhirnya Malaysia dapat menjaringkan gol. Maknanya niat dan tujuan mempengaruhi perlawanan". Terang Pak Hassan kepada Pak Mail.

" Kalau macam tu, semasa menentang Indon, apa pula niat mereka" Tanya Pak Mail kepada Pak Hassan.

" Masa menentang Indon, kedua-dua pasukan mempunyai niat dan tujuan yang sama iaitu untuk memenangi perlawanan. Pasal itu kita melihat kedua-dua pasukan bermain dengan lebih tersusun dan lebih teratur. Namun demikian, aku percaya walaupun mempunyai niat dan tujuan yang sama, tetapi yang membezakan antara keduanya adalah strategi yang digunakan. Pasukan Indon menggunakan strategi untuk mencari dan menguasai pada peringkat awal perlawanan, manakala pasukan malaysia pula mengguna strategi untuk menyerap asakan  pasukan lawan dan melakukan serangan balas." jawab Pak Hassan lagi.

" Sayang sungguh kerana perlawanan  seimbang, tetapi Malaysia dikalahkan dengan penentuan sepakan penalti. Kalau Malaysia turut mempunyai niat untuk mencari gol awal, aku percaya Malaysia boleh mencapai kemenangan kerana tahap permainan antara Malaysia dengan Indon tidak jauh bezanya." Pak Hassan menambah.

"Baiklah, Pak Hassan, ni soal kedudukan ranking dunia. Macamana pasukan yang sering kalah dengan Malaysia iaitu Filipina boleh berada di kedudukan 127 berbanding Malaysia yang berada di kedudukan 154 dunia. Setahu aku, Malaysia adalah pasukan yang lebih baik dari Filipina. Liga M jauh lebih baik. Bukan sahaja Filipina, tetapi Loas iaitu pasukan belasahan pun boleh berada di kedudukan yang lebih baik dari Malaysia". Pak Mail terus menukar topik perbualan.

" Itu aku tak tahu Mail. Itu kena tanya Rajagopal dan FAM. Pada pendapat aku, kedudukan ranking dunia ini dikira berdasarkan kekerapan kita mengadakan perlawanan dengan pasukan negara lain. Makin kerap kita mengadakan perlawanan persahabatan dan memenangi perlawanan terutama apabila menentang pasukan yang ranking yang lebih baik dari kita, maka ianya mempengaruhi kedudukan ranking. Setahu aku, semasa Rajagopal memimpin pasukan negara, kita sering mengatur perlawanan menentang pasukan kelab. Menentang pasukan kelab, tidak akan mengubah kedudukan ranking. Apabila mementang pasukan negara lain, kita sering tewas. Macamana ranking nak naik". Terang Pak Hassan.

"Dengar ceritanya kontrak Rajagopal tidak akan disambung lagi. Maknanya pasukan senior Harimau Malaya akan mendapat jurulatih baru di tahun hadapan" Tambah Pak Mail.

"Elok juga tu. Rajagopal pun sudah kurang efektif lagi sebagai jurulatih. Aku tidak tahu apa masalah sebenar yang beliau hadapi sebagai jurulatih. Aku lihat semasa beliau mula-mula mengambil alih jawatan jurulatih dahulu,  permainan bola pendek cukup kemas dan tersusun. Tetapi kenapa makin lama ianya makin hilang sedangkan pemain masih orang yang sama. Kemana perginya permainan bola pendek yang cukup kemas itu. Kenapa pemain kita seolah-olah hilang keyakinan diri untuk memegang bola dan malas untuk membuka ruang. Dalam kata lain, pemain kita ni sebenarnya tidak tahu bagaimana hendak meletakkan diri mereka di kedudukan yang terbaik semasa bola berada di kaki pemain kita. keadaan ini menyukarkan pemain yang mempunyai bola tersebut untuk membuat hantaran. Akhirnya, bola dirampas atau dipintas oleh pemain lawan". Pak Hassan memberikan pandangan beliau.

"Point yang aku dengar kau sebut ialah, pemain kita tidak tahu bagaimana hendak berada pada kedudukan terbaik semasa rakan mereka mempunyai bola. Aku setuju, kerana jika lihat pemain-pemain di Liga hebat seperti Liga Inggeris, pemain sentiasa bergerak untuk memperbaiki kedudukan mereka supaya berada di posisi terbaik untuk menerima bola. Kita bola lihat, jika rakan mereka memegang bola, kawan-kawan yang lain kan bergerak kearah rakan mereka itu untuk menerima bola. Mereka cukup rajin menukar posisi mereka supaya mudah rakan-rakan membuat hantaran pendek. Dalam bahasa mudahnya mereka cukup  kreatif dan cukup rajin. Pemain negara pun pernah juga kreatif dan rajin suatu ketika dahulu, tetapi kenapa sekarang ini mereka makin malas dan makin kurang kreatif. Sedangkan inilah respi utama untuk menjadi sebuah pasukan yang hebat".Tambah Pak Mail.

"Munah, mun bawak mari Nescafee ais secawan lagi. Banyak benda kami nak bincangkan pasal bolasepak kita hari ni". Pak Mail minta tambah nescafee ais secawan lagi.

"Hassan, mun agaklah, apa masalah sebenar bolasepak kita. Kalau dahulu kita sama taraf dengan Korea Selatan dengan Jepun. Kita pernah berjaya bermain di Olimpik. Sekarang ni, pasukan lain makin maju, tetapi pasukan kita makin mundur ataupun statik. Timor Leste yang baru kenal bola sepak tak sampai 10 tahun ini pun semakin berjaya. Dua tahun lagi, mungkin mereka bakal memintas kita kedudukan ranking dunia". Pak Mail menambah hangat lagi keadaan.

"Memang benar, pasukan kita pada masa dahulu cukup hebat. Pada masa tu, tengoklah siapa Presiden FAM. Sebenarnya bukan masalah siapa Presiden, tetapi aku lihat semenjak kita mengadakan Liga Bolasepak, mutu bolasepak negara makin merosot ataupun statik. Ini tidak bermakna kita silap apabila mengadakan Liga Profesional, bahkan ianya satu perkara yang betul dan sangat baik. Masalahnya ialah cara kita mengendalikan dan juga menguruskan liga kita itu tidak profesional dan tidak membantu pembangunan bolasepak negara. Kalau tidak silap aku, Malaysia memiliki bakat-bakat muda yang cukup hebat. Kita antara yang terbaik di antara negara-negara asia ini pada peringkat usia belasan tahun. Tetapi kenapa bila bakat-bakat muda ini mencapai usia 20 an dan memasuki Liga kita, kita hilang sengat, hilang kehebatan kita. Maknanya Liga kita itu bermasalah dan perlukan kepada satu makmal untuk mencari penyelesaian". Panjang lebar Pak Hassan memberikan ulasan berkenaan liga bolasepak temnpatan.

" Makmal, macam familiar je perkataan ni. Macam makmal untuk mengkaji kos sara hidup ke? Memang benar Hassan, Liga kita ni ada masalah. Aku lihat liga kita ini tidak competitive, pasukan dan pemain syok sendiri. Penyokong pula hanya memberikan sokongan padu apabila pasukan mereka berapda  perlawanan separuh akhir dan akhir sahaja. Dalam bahasa mudahnya, Liga kita tidak menarik penonton untuk hadir ke Stadium. Apabila penonton tidak hadir ke Stadium, maka kutipan tiket merosot dan pasukan tidak boleh menjana pendapatan. Para pengiklanan tidak berminat untuk menaja dalam jumlah yang besar. Dulu semasa syarikat rokok taja, okey juga. Apabila pasukan tidak boleh menjana pendapatan melalui kutipan tiket dan tidak menerimaan tajaan, maka pasukan tidak mempunyai sumber yang mencukupi untuk menguruskan pasukan termasuk memberikan gaji yang lumayan kepada pemain. Dalam bahasa mudah, faktor penarik untuk pemain memperbaiki mutu permainan mereka iaitu gaji yang lumayan tiada dalam liga kita. Maka pemain pun tidak ada motivasi untuk bermain dengan lebih baik kerana jika mereka bermain dengan hebat pun, gaji mereka tetap tidak berubah walau pasukan mana yang mengajikan mereka. Lagi satu aku lihat,. Stadium kita sebenarnya besar-besar dan berkapasiti yang tidak sepadan dengan jumlah kehadiran penonton. Purata penonton kita untuk satu-satu perlawanan liga ialah 10,000 orang. Memanglah stadium kelihatan banyak yang kosong kerana kapsiti melebihi penonton yang datang". Pak H 

" Baiklah Mail, kita bincang lain kali pulaklah. Lagipun kita dah kempunan untuk memenangi pingat emas dan mungkin pingat gangsa pun tak dapat diperolehi" Pak Hassan mengakhiri perbualan beliau.

" Ohh, Pak Hassan dan Pak Mail, rancak berbual. Aku masukkan perbualan ni dalam blog aku ye". Aku menyampuk. Entah darimana pula aku ddatang, tiba-tiba muncul je dalam cerita ni.  
   






No comments: