SAHABAT BLOG

25 December 2012

Inilah akibat Kalau Kepala Ditutup 24 jam...

Tanah ini sebenarnya milik siapa sekarang ni? Adakah ianya masih milik Yayasan Islam Kelantan ataupun sudah bertukar milik kepada Upayapadu Plantation? Jika ianya masih milik YIK, maka tanah itu masih boleh diselamatkan lagi. Tetapi jika ianya telah bertukar tangan kepada pihak lain, amat malang sekali bagi sebuah kerajaan Islam kerana melepaskan tanah milik orang Islam kepada bukan Islam dalam jumlah yang begitu besar. Transaksi pertukaran itu hendak disiasat. Siasat tidak semestinya mereka mengatakan mereka bersalah, tetapi sekadar untuk memberikan pencerahan sahaja supaya tidak berlaku fitnah yang membabi buta.

Isunya disini adalah sikap dan atitude lembaga pengarah YIK itu sendiri. Kenapa mereka memilih untuk memberikan kepercayaan kepada syarikat yang tidak mampu untuk membangunkan tanah milik mereka. Kenapa mereka tidak memilih untuk bekerjasama dengan syarikat perladangan yang terbukti berjaya seperti Tabung Haji Plantation dan lain-lainnya. Kenapa YIK mesti memilih sebuah syarikat bukan bumiputera diberi kelebihan untuk membangunkan tanah YIK. Tentu transaksi penganugerahan ini kelihatan menarik untuk diketahui.

Berapakah keuntungan transaksi penganugerahan ini dan siapakah didalam YIK yang mencadangkan supaya penganugerahan ini dilakukan. Pegawai-pegawai YIK yang meluluskan penganugerahan ini kepada sebuah syarikat yang tidak berdaya sepatutnya disiasat. Buka sekali mereka melakukan kesilapan, tetapi 2 kali mereka melakukan wrong valuation. Itulah kalau kepala ditutup 24 jam, inilah jadinya. 

Ngeh: Kami peroleh tanah K'tan melalui pasaran terbuka

"Ngeh menyediakan trasisi terperinci siapakah pemilik tanah tersebut, sebelum beliau dan Ngab - ADUN Pantai Remis dan MP Taiping - mengambilalihnya."


1. Pada 13 September 2000, kerajaan Kelantan meluluskan tanah itu kepada Yayasan Islam Kelantan (YIK).

2. Pada Disember 2000, tanah itu telah diluluskan kepada sebuah syarikat untuk dibangunkan tetapi syarikat itu gagal berbuat demikian. Tanah itu diambil balik oleh YIK pada 18 Ogos 2004.

3. YIK menganugerah tanah itu kepada Upayapadu Plantation untuk dibangunkan pada 28 Ogos 2005 dan perjanjian itu telah ditandatangani pada 3 Mei 2006.

4. Upayapadu Plantation juga tidak berjaya membangunkan projek itu dan pemegang sahamnya memutuskan untuk menjual syarikat tersebut.

5. Ngeh, Nga dan lain-lain pelabur membeli syarikat itu pada April 2012.

Dalam satu kenyataan awal yang dikeluarkan oleh setiausaha akhbar Menteri Besar Kelantan Nik Abdul Aziz Nik Mat, mendedahkan bahawa Upayapadu Plantation sebelum ini dipengerusikan oleh Wong Yeon Chai - hartawan kayu di Pekan dan dikenali sebagai "Tengku Wong".

4 comments:

Anonymous said...

HABIS LA KORANG RAKYAT KELANTAN. LAMA2 NANTI KORANG JADI TUKANG BASUH LUBANG TAIK CINA. KORANG MMG SUKA MCM TU DRP AMBIK PEMIMPIM UMNO UTK MEMRINTAH NEGERI. SKRG, PEGI SEMBAH NABI KORANG NIK AZIZ PUN TAK GUNA SEBAB SI BAHALOL TUA TU KENA "DOGGY" DEK HUSAM. HUSAM DAH KENYANG LA TU DGN RASUAH DRP DUTI CINA BABI LAHANATULLAH TAPI KORANG RAKYAT MARHAEN YANG KENA JUAL. TAKPELAH, KELANTAN TAK LAMA LAGI HANYA TINGGAL KENANGAN SEBAGAI SALAH SATU NEGERI YG 90% MELAYU. NANTI KELANTAN AKAN JADI CINA 70% MELAYU 20% LAIN2 10% TERMASUK PALACUR PENDATANG DRP CHINA, VIETNAM, BURMA, RUSSIA AFRIKA.... JGN GELAK BRADER, INI SEMUA PASTI TERJADI.... !!!

putrarahman said...

he he he...ganasnya komen ni...

Anonymous said...

I ԁοn't even know how I ended up here, but I thought this post was great. I don't knoω
who yοu are but cегtainly yοu are
gοing to a famous blοggeг іf you arеn't already ;) Cheers!
Feel free to surf my web site ... brand name laptops

Anonymous said...

Bukan semua rakyat kelantan sokong Pas. Pandangan kawe, Pas menang kerana sokongan dari pengundi cina yang berkepentingan dan anak-anak kelantan yang berhijrah yang tak merasai kesusahan hidup di negeri ditadbir Pas. Aku sebagai rakyat kelantan takkan redha dengan penyelewengan kerajaan Pas yang hanya bertopengkan Islam ni...TUKAR!

WY