SAHABAT BLOG

22 April 2012

Minta Pinjam kemudian paksa pemberi pinjam hapuskan hutang, ada otak ke?


PTPTN: Hadi, Nik Aziz bercanggah

KUALA TERENGGANU 21 April - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tetap mempertahankan pendiriannya untuk menghapuskan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) supaya peminjamnya dapat menyelesaikan hutang mereka.

Bagaimanapun, kenyataan Menteri Besar Kelantan itu bercanggah dengan Presiden Pas, Datuk Abdul Hadi Awang yang berpendapat pinjaman PTPTN tidak perlu dihapuskan begitu sahaja.

"Mengikut pakatan pembangkang, PTPTN perlu dihapuskan, tetapi ada orang yang tidak mahu menghapuskan hutang itu.Nik Abdul Aziz turut menempelak kerajaan dan ibu bapa yang bersungguh-sungguh tidak mahu menghapuskan pinjaman tersebut.


"Sepatutnya cadangan menghapuskan PTPTN itu disokong oleh semua termasuk ibu bapa. Kenapa kita nak sekat, itu satu pertolongan bagi mengurangkan bebanan," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Himpunan Membangunkan Generasi Bermaruah di Maahad Tahfiz Wal Tarbiyyah Darul Iman di Tok Jiring dekat sini hari ini.

COKAM:  Aku fikir Nik Aziz ni tak faham, pinjaman PTPTN mana yang dihapuskan. Adakah pinjaman PTPTN bagi mereka yang sedia ada ataupun Perbadanan itu sendiri dihapuskan?

Kalau mereka nak hapuskan pinjaman sedia ada, mana boleh kerana pinjaman tersebut telah dikira sebagai hutang. Dalam islam, hurtang kena bayar. Mana boleh seorang Islam itu mendesak orang yang memberi hutang kepadanya supaya hutang itu dihapuskan.

Senario 1:  Aziz pinjam duit dari Hadi untuk biayai belajar. Apabila tamat belajar dan mendapat kerja yang bagus,  Aziz tak mahu bayar hutang. Apa dia,  buat, dia desak Hadi hapuskan hutang  tersebut. Hadi kata, " mana boleh, hutang tetap hutang. Dulu mun kata nak bayar balik. Le ning mun desak aku hapuskan hutang pulak. Mun belajar agama kat Mana. Mun tak ada otak ke?" Basa bodo, pinjam kata-kata Ustaz Azhar Idrus.

Boleh ke kita mendesak orang yang memberi hutang supaya hapuskan hutang yang diberikan? Dalam contoh di atas, siapa yang ada otak dan siapa yang belajar islam dan siapa yang jahil?

Senario 2: Sabu nak hantar anaknya masuk Universiti. Namun tak ada Universiti yang hendak terima kerana keputusan peperiksaan tak layak. Namun demikian, ada kolej swasta yang sanggup terima, tetapi memerlukan perbelanjaan yang besar. Sabu tak ada duit nak membiayai koplej anak beliau. Sabu pun pergilayh ke bank Rakyat kerana menurut  kawannya si Mustafa, Bank Rakyat ada memberikan pinjaman pendidikan. Sabu pun dengan penuh harapan pergilah ke  Bank Rakyat. Namun beliau kecewa kerana Bank Rakyat hanya memberi pinjaman kepada kakitangan Swasta dan Kerajaan sahaja, sedangkan Sabu hanya seorang ahli politik tanpa jawatan. 

Maka pada masa itu, Sabu pun menangis tak berlagu ( ada lagu le sikit, lagu CT yang tak jadi dirakamkan)  menyesal tak sudah. Berkarta dia dalam hati, kalau PTPTN masih ada, alangkah baguihnya. 

Inilah akibat yang terpaksa Sabu tanggung akibat kebodohan beliau dan kawan-kawannya dulu lakukan kerana nak menang pilihanraya. Inilah akibatnya kalau otak diletak di kepala lutut. 

No comments: