SAHABAT BLOG

23 November 2011

Berhati-hati dengan rakyat Indonesia

Ekoran beberapa sentimen dan provokasi serta keganasan yang dilakukan oleh Rakyat Indonesia terhadap rakyat malaysia semasa SEA Games baru-baru ini, kerajaan digesa untuk menilai kembali beberapa perkara. Kerajaan digesa supaya tidak membiarkan perkara ini berlalu begitu sahaja.

Memang benar hubungan dua hala antara Indonesia dan Malaysia cukup harmoni, cukup akrab, tetapi itu semua ianya hanyalah diperingkat pemimpin politik sahaja. Hakikatnya sebenarnya , api permusuhan dan kebencian sentiasa sahaja membara di dalam jiwa dan raga setiap anak muda Indonesia. Bara kebencian ini dari hari ke hari dimarakkan, dinayalakan dan  hanya menunggu masa sahaja untuk dimuntahkan sebagaimana muntahnya Karkatua yang membawa kemusnahan.

Indonesia sudah menjadi satu negara yang harus dielakkan oleh rakyat Malaysia. Indoneisa telah menjadi sebuah negara Jiran yang menyusahkan dan bukannya jiran yang saling membantu antara satu sama lain. Indonesia bakal  menjadi negara musuh kepada Malaysia suatu hari nanti jika api kebencian ini tidak dipadamkan. Perkara ini bukannya sesuatu yang mustahil. Lihat sahaja kepada negara-negara di dunia Arab sebagai panduan.

Sesuatu yang menghairankan kenapa tahap kebencian rakyat Indonesia terhadap rakyat malaysia begitu tinggi.  Sebelum ini, Indonesia adalah rakan baik Malaysia. Kita masih bersaudara dan saling tolong menolong antara satu samai lain. Lihat sahaja kepada pekerja Indonesai yang datang ke Malaysia. mereka dilayan seperti saudara kerana kita serumpun. Bercakap bahasa yang hampir sama, makan makanan yang sama, basuh berak dengan cara yang sama, berkahwin dengan budaya yang sama. Boleh dikatakan semuanya sama.

Cukup sedih dan langsung tidak faham, kenapa rakyat Indonesia begitu bangsat dan tragis sekali menghina rakyat Malaysia semasa SEA Games baru-baru ini. Mereka pandang dan layan Malaysia ini seperti musuh dan perlu dihina dan diejek-ejek.

Ayuh.... rakyat Malaysia. Bagaimana anda semua memandang para Indonesia yang berada di malaysia sekarang ini. Bukan sedikit, tetapi berjuta-juta. mereka berada dimana-mana, di sekolah, di pejabat kerajaan, di pejabat menteri, di Istana Sultan, bahkan di segenap pelusuk kita boleh berjumpa dengan rakyat Indonesia.

Berhati-hati dengan rakyat Indonesia kerana mereka ini bukan boleh dipercayai. Di hadapan kita , pijak semut pun tidak mati, tetapi di belakang kita lain cerita. pelbagai usaha dan ikhtiar terlintas di dalam hati mereka untuk mengenakan kita.

No comments: