SAHABAT BLOG

15 November 2013

Orang Tamil Tidak Faham.....

Pemergian PM ke Sri Lanka telah mengundang rasa tidak puas hati kaum Tamil di negara ini. Kononnya pemergian DS Najib ini seolah-olah menyokong tindakan kerajaan Sri Lanka membunuh pemberontak Tamil Elam di Sri Lanka. 

DS Najib pergi ke Sri Lanka kerana mewakili kerajaan. Sri Lanka mempunyai hubungan diplomatik dengan Malaysia. Apa kata kerajaan Sri Lanka jika sekiranya Malaysia menolak untuk hadir ke Sri Lanka disebabkan pembunuhan puak pemberonrak Tamil di Sri Lanka. Sudah tentu kerajaan Sri Lanka akan menuduh kerajaan menyokong pemberomtakan Tamil Elam atau LTTE.  Takkan perkara macam ni tidak boleh difahami oleh kaum Tamil di Malaysia ni. 

Kalau macam ni, aku pun nak cadangkan kepada kerajaan Malaysia supaya semua orang India ni kena disemak semula bangsa mereka. Kalau yang Tamil hendaklah dikenali sebagai bangsa Tamil, kalau Urdu di kenali dengan bangsa Urdu dan sebagainya. AKu tak pasti bangsa keling ada atau tidak. Kalau tak ada kenapa ada peribahasa " Seperti Keling Mabuk Todi".  

Aku cuma nak nasihatkan kepada Tamil di Malaysia. Eloklah kita tumpukan taat setia yang berbelah bagi kepada kerajaan kita ini dan pemimpin kita. Usahlah lagi diingat kepada tanah asal datuk nenek korang. Itu masa lepas. Kalau kamu masih mengutamakan  masa lepas kamu semua dengan mengutamakan keturunan dan kaum kerabat kamu di Tanjung Keling sana, eloklah kamu fikirkan semula kewarganegaraan kamu semua. Adakah masih sesuai kamu menjadi warganegara Malaysia ataupun lebih baik kamu pulang dan memohon kerakyatan India. Aku tidak fikir kerajaan menolak kamu semua cuma aku fikir kamu pastinya tidak sanggup untuk menjadi rakyat India. Bukan kerana rasa bangga kamu menjadi rakyat Malaysia tetapi kebahagian dan keharmonian yang kamu kecapi di Malaysia ini tiada tolak bandingnya.

2 comments:

Anonymous said...

Putrarahman... Saya kurang faham di sini, kurang faham akan kebodohan kamu tahap gaban ini disebabkan keluarga kamu atau genetik mangkuk hayun yang menyebabkan kebodohan sejak azali lagi... Warga India di Malaysia tidak berpuas hati akan kunjungan Najib ke Sri Lanka adalah disebabkan pembunuhan beramai ramai ke atas individu berbangsa tamil yang tidak bersalah seperti kanak2, wanita dan warga tua. Pembunuhan yang kejam dilakukan ke atas mereka terutamanya wanita dimana mereka dibogel, dirogol beramai ramai dan ditembak mati. Bayangkan kakak, ibu, isteri atau kawan2 perempuan anda dilakukan sedemikian. Apakah perasaan anda sekiranya orang bukan berbangsa Melayu dari Malaysia berjumpa dengan PM Israel? Bukan main marah kamu bagai dicili lubang dubur... Kerana apa? Kerana Israel membunuh warga Islam yang tidak bersalah secara kejam... Sama juga perasaan kaum India di Malaysia terhadap Sri Lanka. Untuk maklumam kamu, PM Canada dan UK tidak hadir ke perjumpaan ini sebagai tanda mogok akan kekejaman Sri Lanka terhadap rakyat yang dibunuh... Dapatkan fakta yang lengkap sebelum menulis blog... Anda merupakan seorang lagi sampah yang perlu dilupuskan dimuka bumi ini... Sekian...

koboidesa said...

Aku rasa baik ko delete je blog ko ni... Malu doh, fakta xbetul pastu maki kaum India lak. Cukup la ngan isu perkauman ni, hidup aman boleh x?