SAHABAT BLOG

12 January 2009

kOMEN uNTUK DSKT

Terima kasih Dato’ Seri kerana menyiarkan semua komen saya selama ini.
YB Dato’ Seri, saya sependapat dengan Dato’ Seri bahawa konflik Israel dan Plastine hendaklah diselesaikan dengan cara membahagikan dua Negara berkenaan kepada sempadan masing-masing. Walaupun hakikatnya Israel itu wujud secara haram, tetapi dalam keadaan sekarang ini, inilah mungkin satu cara untuk menghentikan konflik yang telah berlarutan sejak sekian lama. Saya kata mungkin kerana berkemungkinan banyak isu lain yang menjadi punca kepada konflik berkenaan dan bukan hanya isu perebutan tanah semata-mata.

Namun secara peribadinya, saya mengharapkan umat Islam Plastine berjaya menundukkan kekuasaan Israel dan menubuhkan sebuah Negara Plastine tanpa berani diganggu oleh Israel dan sekutunya. Kalau boleh, Negara Israel yang ditubuhkan secara haram itu dikuasai sepenuhnya oleh Plastine. Namun demikian dalam keadaan biasa dengan kekuatan yang sedia ada, amat mustahil bagi Plastine untuk menundukkan dan menguasai keseluruhan Israel dan mewujudkan Plastinen yang merdeka. Dengan penaklukan dan penghapusan Negara Israel inilah sahaja Jalan yang hakiki untuk menamatkan konflik Israel dan Plastine. Oleh demikian saya berpendapat bahawa jika USA dan sekutunya inginkan peperangan ini berlarutan, kekuatan ketenteraan kedua-dua belah pihak hendaklah diseimbangkan. Mereka tidak boleh menghalang Negara-negara yang bersimpati dengan rakyat Plastine untuk menghantar segala bentuk kelengkapan ketenteraan kepada Plastine sepertimana yang dilakukan oleh USA kepada Israel.

P-36- saya percaya ramai dikalangan pengundi yang akan mengundi pada 17 Disember nanti akan membuat keputusan yang matang. Namun saya dapati, kesan daripada kematangan berpolitik rakyat kita terlalu negatif kepada parti BN dan memberikan kesan positif kepada pembangkang. Apa?? Teruk sangat ke penguasaan parti BN selama 50 tahun ini. Saya pun tak tahu jawapannya. Oleh itu, saya mencadangkan supaya ada pihak yang sudi untuk membuat kajian ilmiah yang bebas dan tidak berpihak untuk mengkaji berkenaan baik buruknya penguasaan politik parti BN selama ini. Saya bimbang jika sekiranya kematangan berpolitik rakyat kita bukanlah sesuatu yang baik untuk Negara kita.

No comments: