SAHABAT BLOG

25 January 2016

Negara Maju Usah Ditebeng sangat bimbang rakyat menderita

Demi mencapai negara maju dan berpendapatan tinggi, pemimpin negara berhempas pulas berusaha agar cita2 dan harapan akan tertunai walaupun sekarang ini dan juga dalam tempoh beberapa tahun akan datang ini keadaan ekonomi negara dan dunia langsung tidak menyokong impian dan harapan mereka.

Dalam bahasa kampung aku " doh watpe yang nok tebeng sangat kalau dah tahu dokleh buat". Baik kita berundur dulu buat seketika dan akan kembali apabila ekonomi sudah pulih.

Kita bimbang negara jiran akan lebih berjaya dan maju dari kita? Vietnam adalah negara yang baru nak membangun dan sudah tentu disitu banyak peluang untuk direbut. Kita dah beberapa langkah di depan.

Singapura memang sentiasa didepan kita dan kemajuan mereka dah hampir capai tahap tepu. Oleh itu mereka memerlukan satu perkara baru seperti TPPA supaya ruang kembali terbuka. Berunai pula mengharapkan TPPA akan membuka mata pelabur asing untuk melabur dalam negara mereka.

Tapi bagi negara kita harapan pemimpin yang dicanangkan ialah dengan menyertai TPPA akan membuka peluang pelabur kita memasarkan produk ke pasaran luar dengan lebih terbuka tanpa ada sekatan. Kalau kita terjemahkan sebaliknya bermakna peluang pelabur asing untuk melabur dalam negara tanpa sekatan.

Isu produk kita tidak berjaya dipasarkan ke luar negara bukan pasal sekatan tetapi tidak pandai mereka untuk memenuhi kehendak pengguna luar negara. Mereka kena tahu apa kehendak pengguna di luar negara. Kalau negara yang mementingkan kualiti maka kita kena pasarkan produk berkualiti pada mereka. Kalau negara yang pentingkan harga maka kita pasarkan barang yang murah pada mereka. Cina dah kaji pasaran setiap negara. Itu pasal barang cina berada di mana2. Mereka takkan jual barang RM2 ke Eropah tetapi bulih laku di negara membangun.

Kenapa kita nak bawa majoriti rakyat ke dalam negara pendapatan tinggi dengan mengharapkan pengorbanan mereka sedangkan yang bakal menerima manfaatnya hanya segelintir golongan sahaja yang sudah tentu bukan orang melayu. Demi untuk mencapai legasi penimpin jangan rakyat yang menjadi mangsa. Ini tidak baik. Kalau kita ditakdirkan tiada legasi maka terimalah hakikatnya. 

2 comments:

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

PAK MUS said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK