SAHABAT BLOG

02 March 2014

MCA Ada Harapan Menang Di Kajang

PRK Kajang kali ini bakal mengubah nasib orang melayu di Kajang. Setelah sekian lama mereka mempunyai wakil rakyat berbangsa Cina, pada kali ini Insha Allah mereka bakal memperolehi seorang wakil rakyat berbangsa melayu dan beragama Islam. Lagi bertambah-tambah untung kerana mereka bakal memperolehi seorang wakil rakyat yang berjawatan Menteri Besar. Sudah tentu orang melayu di kajang tidak akan melepaskan peluang ini. 

Isunya adakah orang Cina akan membiarkan perkara ini berlaku? Adakah mereka akan membiarkan atau melepaskan begitu sahaja kepada orang melayu Islam untuk menjadi wakil rakyat mereka setelah sekian lama mereka selesa dengan wakil rakyat dari bangsa mereka sendiri. Kalau bercakap dalam konteks bangsa, aku melihat peluang calon MCA untuk memenangi PRK Kajang kali ini amat cerah dengan sokongan daripada bangsa Cina. Bukan itu sahaja, orang Cina mungkin tidak pernah lupa siapa itu Anwar Ibrahim semasa beliau masih berada di dalam kerajaan suatu ketika dahulu. 

Satu lagi yang mungkin orang Cina sedang teliti ialah layanan yang mungkin bakal mereka terima sekiranya Anwar menjadi Menteri Besar. Sudah semestinya layanan yang bakal mereka perolehi adalah berbeza dengan layanan yang mereka perolehi sekarang ini daripada TS Khalid. Semasa di bawah penguasaan TS Khalid, aku fikir orang Cina dengan di wakili oleh DAP dan pemimpin Cina PKR sendiri mendapat layanan yang sama rata bahkan ada ketikanya mengatasi kaum-kaum lain di Selangor ini terutama di dalam isu perniagaan  rumah urut. Jika layanan ini sudah difikirkan terbaik bagi mereka, aku tidak fikir mereka dengan mudah untuk menukar ataupun mencari layanan baru yang belum tentu lebih baik. Maaf cakap, orang Cina mungkin ada yang suka berjudi, tetapi dalam isu untung nasib mereka di dalam politik, mereka jarang berjudi. Mereka hanya akan memastikan siapa yang mereka sokong ada membawa kebaikan kepada mereka dan anak bangsa mereka. 

Orang cina boleh hidup dengan berjaya di kawanan melayu, tetapi orang melayu sukra untuk berjaya dikandang mereka. Berdasarkan andaian ini, Kajang itu secara tradisinya adalah kawasan atau kawanan Cina walaupun majoriti dihuni oleh orang melayu. 40 peratus populasi Cina sama adalah satu jumlah yang cukup besar. 

Jadi di Kajang ini, cukup menarik untuk aku melihat adakah orang Cina ini sanggup menukar kepimpinan mereka kepada orang melayu Islam. Jika Anwar Ibrahimk menang, maka aku boleh simpulkan bahawa beliau sememangnya seorang pemimpin yang hebat yang merentasi sempadan kaum dan bangsa dan aku juga boleh simpulkan bahawa orang Cina memang mempunyai perasaan marah dan meluat yang amat sangat kepada kerajaan BN sehingga mereka sanggup untuk mencari pemimpin yang bukan dari kalangan mereka bagi menzahirkan kebencian mereka tersebut, ataupun boleh juga aku simpulkan bahawa orang Cina sekarang ini sudah tidak peduli apa yang berlaku, asalkan BN tumbang.

No comments: