SAHABAT BLOG

29 January 2014

Azmin Bakal Menjadi MB Selangor Menggantikan Anwar

Isu perletakan jawatan ADUN Kajang untuk memberi laluan kepada Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar adalah sesuatu yang sungguh luar biasa. Pada aku ianya satu tindakan memanipulasi sistem pilihanraya di negara kita ini. Isu ini adalah kali ke dua berlaku. Pertama di Parlimen Permatang Pauh dimana wakil rakyat dari PKR meletak jawatan bagi memberi peluang kepada Anwar Ibrahim bertanding. Kali ini kes yang sama berlaku dan melibatkan parti yang sama dan individu yang sama. 

Pada akulah, Parti Keadilan Rakyat ini adalah parti opportunisms, parti yang akan menyerap sagala peluang yang ada dan untuk kepentingan pemimpin utama mereka. Mereka tidak pedulikan sesiapa asalkan cita-cita politik pemimpin utama mereka berjaya. Inilah ciri-ciri yang sesuai bagi parti 'banduan'. Parti yang lahir dari dalam penjara. 

Seperti kata seorang tokoh wartawan,  Tak dapat menjadi PM, dapat menjadi menteri Besar pun jadilah. Sekurang-kurangnya dapat juga menjadi ketua negeri. Nak jadi ketua negara, usia dah lanjut dan badan pun dah mula susut, pipi pun dah mula berkedut. Dalam erti kata yang lebih mudah, dah tua dah, tetapi semangat beliau untuk menjadi ketua itu wajar dipuji. 

Secara peribadi aku katakan bahawa, Anwar Ibrahim ni seorang pemimpin yang kurang bijak menyembunyikan strategi politik beliau. Pergerakan beliau di dalam politik sangat mudah untuk dibaca oleh pihak lain. Itu pasal beliau tidak kekal lama dalam UMNO. Namun demikian, satu perkara yang aku puji ialah beliau sungguh bijak berbicara yang boleh melemahkan dan mempengaruhi orang lain untuk bersetuju dengan beliau. 

Berbalik kepada isu Kajang, aku kesian kepada ADUN yang dipaksa meletak jawatan tu. Kenapa tidak sahaja PKR mengorbankan Azmin Ali di Gombak untuk memberi laluan kepada Anwar. Sekurang-kurangnya Azmin masih lagi bergelar YB. 

Apa yang boleh aku simpulkan ialah, Anwar Ibrahim bakal menjadi MB buat seketika dan selepas itu beliau akan menyerahkan jawatan MB itu kepada Azmin. Ini sahaja langkah yang boleh dilakukan oleh Anwar untuk memastikan Azmin menjadi MB Selangor. Bukankah aku dah kata, strategi Anwar sangat mudah dibaca.

No comments: