SAHABAT BLOG

22 December 2010

Selak pendatang nampak melayu.

Pendatang Asing. Bila sebut pendatang, kena berhati-hati sikit kerana bimbang ramai yang silap faham. Ada yang marah bila sebut pendatang. Itu pasal mereka tidak mahu mengajar anak-anak mereka sejarah tanah air kerana sejarah tanah air mencatatkan leluhur bangsa mereka adalah pendatang. Kalau boleh mereka tidak mahu anak-anak mereka terseksa dengan perkataan pendatang ini sebagaimana terseksanya mereka selama ini. Inilah bangsa yang tidak mahu tahu dan ambil tahu pasal sejarah leluhur mereka. Namun aku percaya jika diberikan mereka jawatan Perdana Menteri, mereka tanpa segan silu dan dengan bangganya akan mengaku bahawa leluhur mereka pada asalnya adalah pendatang. Dengan bangganya mereka mungkin berkata "Lihatlah, anak pendatang sudah menjadi seorang PM di Negara yang pada asalnya adalah hak milik orang melayu".

Bercerita pasal pendatang ini, pagi ni, kawan aku mezahirkan kerisauanya dengan kebanjiran pendatang di negara kita ini. Dia kata ditempat dia, 'SELAK ORANG KITA NAMPAK PENDATANG'. Aku cakap itu masih bernasib baik kerana di tempat aku, "SELAK PENDATANG BARU NAMPAK WAJAH ORANG KITA".Dasyat tuu. Kenapalah ramai sangat rakyat asing di negara kita ini. Apasal longar sangat undang-undang kita sehingga rakyat asing begitu rancak dan bersenang lenang di bumi kita ini. Pemimpin kita kurang turun padang menyebabkan mereka tidak mengambil berat pasal kebanjiran pendatang ini. Kalau mereka kerap turun padang, tak payah jauhlah pergi sahaja ke KLCC pada hujung minggu dan hari minggu, boleh dikatakan semua kawasan penuh dengan pendatang. Mungkin perbandingan ini kurang sesuai kot. Baiklah kita minta menteri kita pergi ke pekan atau kampung paling terpencil sekali di Malaysia, lihat samada mereka akan berjumpa pendatang atau tidak.

Kalau dulu kita mungkin terjumpa dengan pendatang asing dari kalangan warga Indonesia. Sekarang ini kita sudah menjadi semakin bingung dan sukar membezakan mana satu pendatang Indonesia dan mana satu warganegara kita kerana orang Indonesia yang sudah lama bertapak di negara ini sudah bijak mengasimilasi percakapan dan gaya mereka supaya menyerupai warganegara. Sekarang ini rupa pendatang sudah berubah wajah kepada wajah-wajah Afrika dan Banggla. Aku pun hairan, kenapalah si Mamat Hitam ni ramai sangat di negara kita ini. Nak dikatakan mereka belajar, kenapa di pekan-pekan yang tidak ada kemudahan belajar pun mereka ada. Si mamat bangla ni lagi satu. Kenapalah ramai sangat kelibat mereka ini. Macamana mereka begitu ramai.

Kalau kerajaan tidak mengambil serius perkara ini, tidak mustahil sejarah pendatang yang diwarganegarakan akan berulang kembali. Bukan sekarang ini, tetapi tunggulah 50 tahun lagi.

1 comment:

Anonymous said...

Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo menafikan tapak surau Al Hidayah, Rawang dijual semasa pentadbirannya iaitu pada 2003 TETAPI telah dijual sebelum tahun 2000 lagi.

Menurut Khir dalam blognya, "Kelulusan penjualan tanah kepada SAP Holdings dibuat sebelum tahun 2000 lagi, yang mana ini bermakna ia dibuat sebelum pentadbiran saya"

Ini bererti tapak surau itu dijual ketika kerajaan Selangor dipimpin oleh Barisan Nasional (BN) dimana Umno menguasai sebahagian besar kerusi dalam Dewan Undangan Negeri Selangor. -

APA PULAK SEBELUM NI PENCACAI UMNO KATA PAKATAN YG JUAL SURAU TU...

KPD PENCACAI UMNO- HAMPA PI TANYA KHIR TOY... SAPA YG SIGN SURAT PERJAANJIAN TU?????

MAKA KESIMPULANNYA :- UMNO MEMANG SUKA JUAL TANAH DAN ROBOH SURAU.... TAPI TAK NAK MENGAKU...